Te felismered a hamis gyújtógyertyát?

A gyújtógyertya még sokáig velünk lesz, működési elve a kezdetek óta pofonegyszerű, és bár folyamatosan fejlesztik, néhány dolog változatlan marad. Olcsó szervizkellék, az összes benzinmotoros autóba kerül hengerenként egy vagy kettő, és kilométerek tízezrein át hibátlanul működik. Száznegyven éves találmány, sok fogy belőle: érdemes hamisítani, hamisítják is.

Az Otto-rendszerű benzinmotor hengereinek égésterében összesűrített benzin-levegő keveréknek ad szikrát, a keverék meggyullad, térfogata kitágul, lenyomja a dugattyút. A gyújtógyertya olcsó kopó-fogyó alkatrész, egyszerűbb változatai 1-2 ezer forintba kerülnek, a drágábbak akár hatezerbe, és autónként négy, nyolc, ritkábban huszonnégy darab szükséges belőlük, amikor eljön a csere ideje. Olvasónk, István február 29-én végezte el nem sokkal korábban vásárolt, 136 ezer kilométert futott Alfa Romeo GT 1,8 Twin Spark típusú autójának karbantartását, beleértve az összesen nyolc gyújtógyertya cseréjét is.

Az Otto-rendszerű benzinmotor hengereinek égésterében összesűrített benzin-levegő keveréknek ad szikrát, a keverék meggyullad, térfogata kitágul, lenyomja a dugattyút. A gyújtógyertya olcsó kopó-fogyó alkatrész, egyszerűbb változatai 1-2 ezer forintba kerülnek, a drágábbak akár hatezerbe, és autónként négy, nyolc, ritkábban huszonnégy darab szükséges belőlük, amikor eljön a csere ideje. Olvasónk, István február 29-én végezte el nem sokkal korábban vásárolt, 136 ezer kilométert futott Alfa Romeo GT 1,8 Twin Spark típusú autójának karbantartását, beleértve az összesen nyolc gyújtógyertya cseréjét is.

Az összes gyújtógyertya cseréje után már az első próbaúton lerobbant az autó. A motor először torpanni kezdett, nem vette megfelelően a gázt, majd a műszerfalon világítani kezdett a motorkontroll lámpa. István leállította a motort, majd amikor újraindította, érezte, hogy egyenetlenül jár, mintha nem működne egy-két henger. Hazabicegett az Alfával, majd kiszerelte a gyertyákat, és megdöbbenve tapasztalta, hogy a hengerenként két gyújtógyertya egyike - amely a hármas henger működéséért felelős - megsérült. Hiányzott a középelektróda.

Az Alfa hibakód-kiolvasása során kiderült, hogy az első és harmadik hengerben is gyújtáshiba van: utóbbiban nem is zajlik le az égési folyamat, az elsőben pedig égéskimaradást jelzett a diagnosztika. A probléma az eredeti gyertyák visszaszerelésével sem oldódott meg.

Forrás: totalcar.hu